Programma reis 2019

Programma educatieve Surinamereizen voor docenten met vertrek op 13 of 20 juli 2019

Onderstaand programma is samengesteld met grote zorgvuldigheid. Desondanks kan zich altijd een situatie voordoen, waardoor wij ons genoodzaakt zien om het programma om te gooien, of een alternatief ter plekke aan te bieden. We houden u hoe dan ook altijd op de hoogte van alle programmaonderdelen en -tijden en dus ook van mogelijke wijzigingen.

Dag 1. zaterdag 13 / 20 juli

Vertrek zaterdag 15:15 uur vanuit Schiphol met vlucht PY993 en aankomst 20:45 uur op vliegveld Zanderij in de avond. Bus staat klaar. Aankomst Eco Resort na ± 1 uur rijden. Kamerverdeling wordt bekend gemaakt.

Dag 2. zondag 14 /21 juli.

Ontbijtbuffet, elke ochtend tussen 06.30u - 08.00 uur. Ochtend: Bezoek Combémarkt en Fort Zeelandia. Lunch. Middag: met de boot over de Suriname rivier, vanaf de platte Stenenbrug naar Meerzorg. Terug met de bus over de Jules Wijdenbosch brug naar het busstation Heilige Weg. Wandeling langs Waterkant. Diner.

Dag 3. maandag 15 /22 juli

Ontbijt: Openluchtmuseum Nieuw Amsterdam. Gids ter plekke. Bezoek aan Mariënburg (voormalige suikerplantage); lunch ter plaatse. Middag: bezoek Nederlands Ambassade. Diner.

Dag 4. dinsdag 16 / 23 juli

Bezoek Centrale Markt en wandeling door de Keizerstraat naar de Moskee en de synagoge. Bezoek Petrus en Paulus Kathedraal, het grootste houten gebouw. Lunch Fort Zeelandia/De Gadri. In de middag : Bezoek Koto Missiemuseum. Diner.

Dag 5. woensdag 17 / 24 juli

Ontbijt. Bezoek Assemblee; lunch ter plaatse. Bezoek RUM-fabriek. Diner.

Dag 6. donderdag 18 / 25 juli

Bezoek Middelbare School c.q Basisschool; lunch bij Roopram. Bezoek Unu Pikin. Diner.

Dag 7. vrijdag 19 juli / 26 juli

Plantagetocht Frederiksoord, Margaretha en Alkmaar (schoolbezoek). Lunch ter plekke. Diner.

Dag 8. zaterdag 20 juli / 27 juli

VRIJE DAG - Optionele tour naar Nickerie.

Dag 9. zondag 21 juli/28 juli

Rondrit door Paramaribo Noord en bezoek Maretraite Mall en Hermitage Mall. Lunch. In de middag vrij. Diner.

Dag 10. maandag 22 juli/ 29 juli

Ontbijt. Vertrek naar ANAULA NATURE RESORT. Zie onderaan deze pagina voor meer informatie. Lunch bij aankomst. Programma Anaula.

Dag 11. dinsdag 23 juli./ 30 juli

Ontbijt. Met de boot naar drie bosnegerdorpen en scholen in het oerwoud. Lunch. Diner Cultureel optreden van oerwoudbewoners.

Dag 12. woensdag 24 juli / 31 juli

Ontbijt. Boswandeling en lunch. Vertrek naar de stad. Diner.

Dag 13. donderdag 25 juli / 1 aug

Ontbijt. Naar een Indianendorp. Lunch. Diner.

Dag 14. vrijdag 26 juli / 2 augustus

Ontbijt en Lunch. In de middag vertrek naar de luchthaven. Vertrek naar Amsterdam om 23:20 uur met vlucht PY994; aankomst Amsterdam op dag 15.

Dag 15. zaterdag 27 juli / 3 augustus

Aankomst in Nederland.

Aanmelden z.s.m. via het inschrijfformulier of door het sturen van een e-mail naar vnssuriname@gmail.com doch uiterlijk 15 febr 2019. Er kunnen MAXIMAAL 25 mensen per groep mee; plaatsing geschiedt op volgorde van binnenkomst van de aanmelding.

U kunt onderstaande tekst in de de mail plakken:

Ondergetekende,……………………………………….meldt zich (met partner) aan voor de 14 daagse reis naar Suriname op 13 of 20 juli  2019.

Adres:            ………………………………………….

Tel.nummer: ………………………………………….

Emailadres:  …………………………………………..

NA AANMELDING ONTVANGT U HET PROGRAMMA WAARVOOR U KIEST EN EEN DIGITALE REISWIJZER SURINAME.

PROGRAMMA ANAULA

Onze 3-daagse Tour bestaat uit een compleet verzorgde reis naar het binnenland van Suriname met twee overnachtingen op ons resort. Standaard vertrekdagen zijn elke maandag, woensdag en vrijdag. Tijdens uw reis zullen we diverse uitstapjes maken, zoals een dorpswandeling, bezoek aan de Ferulassi sroomversnellingen en een avontuurlijke boottocht. Ook een cultureel optreden uitgevoerd door marrons, de inwoners van het gebied rond Anaula, zal u niet worden onthouden.

Dag 1: Ferulasivallen en een avontuurlijke boottocht...

Vandaag beginnen we aan onze natuur- en cultuurbelevenis en vertrekken vanuit Paramaribo in zuidelijke richting. Onderweg passeren we de indrukwekkende woudreuzen en dorpen gelegen aan deze weg. Na ongeveer 190 km komen we aan bij het aanmeerplaatsje Atjoni om vervolgens te beginnen aan een enerverende korjaaltocht. We varen circa 50 minuten per gemotoriseerde korjaal naar het comfortabele Anaula Nature Resort, gelegen aan de voet van de Ferullasivallen, waar u tevens zult overnachten. Tijdens deze vaartocht komen wij een adembenemende natuur en diverse Marrondorpen tegen. Tevens passeren wij de onstuimige Jaw-Jaw stroomversnelling.

Na een lichte lunch in buffetvorm in onze prachtige eetzaal, zal het inchecken geschieden.Hierna hebt u even de gelegenheid het resort te verkennen.

In de voormiddag varen we per korjaal naar een nabij gelegen zwemgelegenheid, in de Ferullasi stroomversnelling, waar we kunnen relaxen, zwemmen en genieten van een natuurlijke bruisbad.

Voor het diner gaan wij een spannend avontuur tegemoet op zoek naar kaaimannen. Tevens kunt u tijdens deze nachtelijke vaartocht genieten van de prachtige sterrenhemel en de totale stilte van de Amazone regenwoud ervaren.

Dag 2: Dorpswandeling en cultureel optreden...

Na het ontbijt varen we per korjaal naar het dorp Nieuw- Aurora voor een dorpswandeling. Tijdens de rondleiding door het dorp maakt u kennis met de locale bevolking en met hun unieke manier van leven en hun traditionele gewoontes en gebruiken. Wij brengen een bezoek aan de missiepost met ondermeer een kerk, een lagere school en een medische post.

Omstreeks 16.30 uur maken wij een boswandeling op het eiland, waarop het resort zich bevindt. Tijdens deze boswandeling krijgt u uitleg over het lokaal medicinaal gebruik van planten. Tijdens de binnenlandse oorlog in 1986 bezochten de junglecommandos van Ronnie Brunswijk het eiland voor hun onsterfelijkheidsrituelen. De overblijfselen van deze rituelen op het eiland herinneren ons aan dit uniekje stukje geschiedenis.

In de avonduren kunt u genieten van een heerlijk diner. Na het diner kunnen wij genieten van een cultureel dansoptreden. Traditionele dansen zoals de Seketi, Awasa en Bandamba zullen voor ons worden uitgevoerd. Door onze gids zal er uitleg worden gegeven over de inhoud en betekenis van deze dansen. Noot: de culturele dansavond wordt slechts aangeboden bij een minimum aantal van 8 gasten.

Dag 3: Vrij door u in te vullen

Deze ochtend kunt u geheel naar eigen behoefte invullen. U kunt zwemmen, een boswandeling maken, relaxen aan het zwembad of in een hangmat, of in alle rust genieten van de natuur. Na de lunch varen we terug naar Atjoni, vanwaar we per bus vertrekken naar Paramaribo.

Wat mee te nemen?

•Zaklantaarn met reserve batterijen

•Een hoofddeksel (pet/hoed)

•1 Lange broek en overhemd met lange mouw tegen verbranding en ’s avonds tegen muggen