Reisverhaal

als woeste paarden

Aan den einder staan

door de branding gaan

Reisverhaal van een eerdere deelnemer

“Suriname is genieten, ook al kom je er voor het eerst”

De Stichting Vriendschapsbanden Nederland Suriname (VNS) organiseerde in juli 2014 opnieuw een reis naar Suriname. Ditmaal waren het 32 docenten die gedurende 14 dagen op ontdekkingstocht door het land trokken. De sfeer was uitstekend, ondanks het feit dat de meeste deelnemers elkaar voor het eerst hadden ontmoet op een informatiedag in juni. Maar het enthousiasme groeide elke dag. Misschien lag dat ook wel aan Suriname zelf. De excursies, het eten, de gastvrijheid van SLM, Eco Resort Inn: het was allemaal een groot feest.

Absoluut hoogtepunt was het driedaagse verblijf in het binnenland. Dat merken we bij elke reis, ook dit jaar weer. Voor sommigen duurde het dan ook veel te kort. En daar is best wat voor te zeggen. Zodra je het oerwoud ruikt, ontstaat er als het ware een mystieke band. De geluiden van vogels en apen, de nachtelijke sterrenhemel, het gebadder in de soela, het luieren in een hangmat, eigenlijk wil niemand zo’n paradijs vrijwillig verlaten.

Er zijn mensen die het reizen in een groep verafschuwen. Maar het absolute winstpunt van een groepsreis is dat je ook graag alles wat je meemaakt kunt delen. Daardoor krijgen dit soort momenten, sensaties en emoties een extra kick. Niet alleen doorgewinterde ontdekkingsreizigers als biologie en aardrijkskunde leraren bloeiden op in het Surinaamse oerwoud. Ook hun collega’s van Vorming, Techniek, Nederlands en Engels genoten zichtbaar van deze driedaagse overdosis Surinaamse natuur. Hun leerlingen zullen het zonder twijfel nog vaak te horen krijgen.

De gemiddelde leeftijd van de groep was ongeveer 45 jaar. Niet de allerjongste, maar misschien wel de leergierigste. Dat laatste is bovendien een natuurlijke eigenschap van docenten. Daar was in het programma dan ook rekening mee gehouden.

Desondanks zijn 12 (effectieve) dagen niet genoeg om het hele land te ontdekken. Er is nog zoveel meer naast de plantagetocht in Commewijne, het bezoek aan Jodensavanne, de excursies naar historische gebouwen in Paramaribo, het bezoek aan De Nationale Assemblee, het middagje Cola kreek en de dagtocht naar Nickerie. Maar aan de andere kant, hoe lang je ook verblijft in Suriname, het wordt steeds duidelijker dat je er maar net aan bent begonnen.

Nederlandse docenten willen uiteraard graag weten hoe het toegaat op Surinaamse scholen. Daarom was er een speciale dag ingelast voor een bezoek aan onderwijsinstellingen: een middelbare school, het Instituut voor de Opleiding van Leraren (IOL) en de stichting Unu Pikin die zich toelegt op distributie, restauratie en recycling van schoolmaterialen. Daarbij zijn nuttige contacten gelegd en gegevens uitgewisseld. Ook dit onderdeel was maar een minimaal tipje van de sluier. Het Surinaamse onderwijs kent veel meer kanten. We zullen daar in de volgende reizen zeker rekening mee houden.

Reisverslagen - Comfortabel avontuur

Je hoeft helemaal geen burgemeester te zijn om volop te genieten van al het goede dat de zgn. burgemeestersreis te bieden heeft. Dank zij de vele contacten van de reisleiding in Suriname kom je op plekken waar je normaal als toerist niet zo maar komt: in de vergaderkamer van de Nederlandse ambassadeur, in de Nationale Assemblee (parlement), en bij verschillende sociale projecten waar je ook veel over het land kunt leren. Ook bij de excursies in het binnenland kom je op niet meteen voor de hand liggende plekken, zoals het gezondheidscentrum van Nieuw-Aurora, kerkgebouw met kerktoren en verschillende scholen.

De maaltijden waren zeer afwisselend en goed verzorgd, en we hebben steeds in prima accommodaties ons verblijf gehad, volgens mij behoren hotel Torarica en de jungle-cabana in Anaula tot de nationale top van Suriname. Vervoer was dik in orde met luxe privébus en met snelle korjalen met buitenboordmotor op de Surinamerivier. Er was zelfs tijd om nieuwe werkwoorden actief te gebruiken: ik bewaar de beste herinneringen aan het hangmatteren en het Parbo-reren.

Op de afsluitende feestavond heb ik de volgende parafrasering op het gedicht van H. Marsman (Herinnering aan Holland) toegepast

Kortom: we hebben genoten en kunnen de reis van harte aanbevelen. Tenzij je niet van comfortabel avontuur houdt……

Bernard Mencke