Reisverhaal 2018

Impressie van een reis naar Suriname 2018

Een lang gekoesterde wens om met de Stichting naar Suriname te gaan leek dit jaar weer niet in vervulling te gaan, toen een aantal belangstellenden afhaakte. Gelukkig haakte niet iedereen af; uiteindelijk waren we met zijn tweeën over en besloten we om toch te gaan. We werken allebei in het onderwijs en wilden in elk geval scholen bezoeken. In overleg met de Stichting en SLM werd het programma aangepast en kregen we een contactadres in Suriname voor de scholenbezoeken.

Met consulenten van het Pedagogisch Didactisch Centrum van de Evangelische Broedergemeente bezochten we in twee dagen zes lagere scholen in districten buiten Paramaribo. We reisden door indrukwekkende landschappen over soms moeilijk begaanbare wegen. De ontvangst op de zeer verschillende scholen was hartelijk; we werden rondgeleid en maakten kennis met de leerkrachten. In afgelegen dorpen woonden leerkrachten naast de school en waren de middelen soms beperkt. We wisselden informatie uit en kregen een indruk van het onderwijs op deze scholen. Om ook een indruk te krijgen van het middelbaar onderwijs bezochten we in Paramaribo een mulo school en een school voor lbo. Onaangekondigde bezoeken, maar we werden vriendelijk ontvangen en mochten rondkijken. In de periode van ons bezoek waren ook de toelatingstoetsen voor de mulo. Een belangrijke gebeurtenis voor de leerlingen en hun ouders; de uitslagen werden op de radio bekend gemaakt.

Met een stadstour, Anaula tour en een tour over de Commewijne rivier kregen we een beeld van de historie van Paramaribo, de prachtige en overweldigende natuur in het binnenland en van de rivieren. Met bezoeken aan plantages leerden we over de historie van het land, en zagen we hoe deze vroegere plantages nu in gebruik waren. Door het klimaat pas je al snel je tempo aan en de indeling van de dag. Zo ook sop de scholen: een vroege start en les tot de voormiddag.

Een indrukwekkende reis in een land vol contrasten. Vriendelijke mensen, die geen haast hebben.

M. Kappelhof

L. de Rooy